علائم بواسیر را به صورت خلاصه چیست؟

شنبه 7 ارديبهشت 1398
14:59
رها

بواسیر یا هموروئید می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در مقعد یا راست روده رشد می کند. ولی بواسیر خارجی در خارج از مقعد ایجاد شده و مانند شمع از آنجا بیرون می زند.


بواسیر خارجی حادترین نوع بواسیر بوده و معمولا با درد, خارش شدید هنگام نشستن همراه است. خوشبختانه, روش های درمانی قطعی برای همه انواع بواسیر وجود دارد.

دانستن علائم بواسیر یا هموروئید این کمک را می کند که خیلی زود به فکر مداوا بیافتیم. ما در مورد نشانه های بواسیر و انوع آن برای شما نوشتیم.

مطالب مرتبط

راه های درمان بواسیر

دی ۱۹, ۱۳۹۷

بواسیر یا هموروئید می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در مقعد یا راست روده رشد می کند. ولی بواسیر خارجی در خارج از مقعد ایجاد شده و مانند شمع از آنجا بیرون می زند.

بواسیر خارجی حادترین نوع بواسیر بوده و معمولا با درد, خارش شدید هنگام نشستن همراه است. خوشبختانه, روش های درمانی قطعی برای همه انواع بواسیر وجود دارد.


علائم بواسیر

علائم بواسیر را به صورت خلاصه می توان اینگونه بیان کرد:

  • خارش شدید در اطراف مقعد
  • تحریک و درد در اطراف مقعد
  • خارش دردناک و یا التهاب و تورم در نزدیکی مقعد
  • نشت مدفوع با درد
  • حرکات روده دردناک
  • خونریزی بعد از حرکت روده

گرچه بواسیر ها دردناک هستند, اما تهدید کننده زندگی نبوده و معمولا بدون نیاز به درمان خاصی به صورت خود به خود از بین می روند.

اگر شما این نشانه ها و به ویژه خونریزی مقعدی را در خودتان مشاهده می کنید, در حالت ضعیف تر ممکن است بر اثر کم خونی یا آنمی نیز باشد که باعث نازک شدن پوست ناحیه مقعد می شود و منجر به خونریزی در این ناحیه می گردد.

بهترین کار بعد از ظاهر شدن این علائم آن است که خودتان را به یک پزشک متخصص بیماری های نشیمنگاهی یا گوارشی برسانید و از صحت علائم بواسیر مطمئن شوید.


انواع بواسیر

بواسیر یا هموروئید دارای چهار درجه است که این درجات نوع بواسیر را مشخص می کنند. با توجه به درجه و شدت بواسیر می توان بواسیرها را به بواسیر داخلی, بواسیر خارجی و بواسیر لخته ای یا ترومبوزه تقسیم بندی کرد.

بواسیر داخلی بخشی از ساختار رکتوم یا همان راست روده و محل شروع مجرای آنوس یا مقعد است که تقریبا در سه تا شش سانتی متری درون مقعد ایجاد می شود که به صورت برآمدگی رگ ها یا لایه هایی کلفتی از پوست خودش را نشان می دهد. هنگام دفع مدفوع بر اثر فشاری که برای تخلیه به این ناحیه آورده می شود, این رگها یا لایه های پوستی تحریک می شوند.

کار اصلی این رگها آسان کردن حرکت مدفوع, محافظت از کانال مقعدی و کنترل گازهای شکمی است. ولی زمانی است که این رگها بیش از اندازه بزرگ می شود و مانع حرکت مدفوع در مجاری فوق می شوند.

اینجاست که علائم بواسیر که شامل خون در مدفوع و تورم رگها و غیره است خودشان را نشان می دهند و مراجعه به پزشک الزامی می شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی علت های ایجاد بواسیر را بیان کنیم می توان از عامل های موروثی, رژیم غذایی نادرست, دوران بارداری و زایمان, حرکات و ورزش های نادرست, فشار آوردن بیش از اندازه, پوشیدن لباس های تنگ, استفاده از برخی داروها, بالا رفتن سن, مشکلات روانی, مشکلات کارکردی عضله های مقعد و غیره نام برد.

هر یک از این موارد می توانند باعث تشدید بواسیر شوند و متناسب با شدتی که دارند علائم خاصی از انواع بواسیر را بروز دهند.

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی: مهمترین نشانه ای که برای بواسیر داخلی بیان می کنند عبارت است از خون قرمز رنگ بر روی مدفوع, که این خونریزی بدون درد بوده و معمولا در هنگام دفع مدفوع به صورت قطره های بر روی کاسه توالت یا مدفوع دیده می شود.

ممکن است مقدار این خون در برخی موارد زیادتر یا کمتر باشد. به همین خاطر باید در هنگام مشاهده خون در مدفوع تان احساس خطر بکنید و سعی کنید علت این خونریزی را بفهمید و به یک پزشک متخصص بیماری های نشیمنگاه یا گوارش مراجعه کنید.

بواسیر پرولاپس: پرولاپس یا بیرون افتادگی روده نیز یکی دیگر از نشانه های بواسیر داخلی است. بواسیر پرولاپس زمانی ایجاد می شود که بواسیر از طریق کانال مقعدی خارج شود و با دست می توان آن را به درون مقعد هدایت کرد.

این نوع بواسیر معمولا هنگام اجابت مزاج باعث خونریزی می شود و گاهی با خارش و احساس تخلیه ناقص همراه است. از آنجایی که این نوع بواسیر بیرون زدگی عضله های داخلی است فشار زیادی را روی پایانه عصب ها وارد می کند و منجر به درد زیاد می شود.

توصیه می شود اگر در مدفوع تان لخته های خونی مشاهده یا درد زیادی را تحمل می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بواسیر خارجی و بواسیر پرولاپس

بواسیر خارجی: رشد بواسیر خارجی از آنزیم شروع می شود و به بیرون از مقعد کشیده می شود به همین خاطر قابل حس کردن و دیدن است. این نوع بواسیر نسبت به انواع دیگر بواسیر دردناک تر و ناراحت کننده تر است.

هموروئید یا بواسیر خارجی معمولا با مصرف داروهای ضد درد تسکین پیدا می کند, ولی در شرایط شدید، نیاز به درمان های پزشکی مانند درمان لیزر یا عمل جراحی دارد. علائم بواسیر خارجی, خونریزی, التهاب و درد زیاد است. کمپرس آب سرد یا حمام آب سرد می تواند درد و علائم آن را کاهش دهد.

بواسیر ترومبوز

بواسیر ترومبوزه: بواسیر ترومبوزه زمانی رخ می دهد که بواسیر خارجی از بین رفته و لخته خون جای آن را گرفته است. این نوعبواسیر بسیار دردناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد.

برجستگی های خونی ترومبوزه می توانند انباشته شده یا نوک تیز و متورم شوند. بهترین کاری که باید بکنید دست نزدن به ناحیه لخته شده و رساندن خودتان به یک پزشک متخصص است تا فورا درمان شده و جلوی سایر عوارض آن را بگیرید.


[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شور زندگی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]