کیست مویی چیه؟ و چرا ایجاد می شه

شنبه 7 ارديبهشت 1398
14:55
رها

کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوي مو در قسمت پايين کمر و در فاصله بين دو باسن ايجاد مي شود.

این نوع کیست وقتی موها زیر پوست رشد می کند ایجاد مي شود و ممکن است عفوني شود و از آن ترشحات چرکي يا خونابه اي خارج شود اگر مجرا بسته شود ترشحات چرکي داخل حفره جمع شده و باعث آبسه مي شود که با درد شديد همراه است.

علت این بیماری بیشتر در افراد پرمو دیده می شود و بيشتر شامل حال کساني است که شغل هاي نشسته دارند.

کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوي مو در قسمت پايين کمر و در فاصله بين دو باسن ايجاد مي شود.

این نوع کیست وقتی موها زیر پوست رشد می کند ایجاد مي شود و ممکن است عفوني شود و از آن ترشحات چرکي يا خونابه اي خارج شود اگر مجرا بسته شود ترشحات چرکي داخل حفره جمع شده و باعث آبسه مي شود که با درد شديد همراه است.

علت این بیماری بیشتر در افراد پرمو دیده می شود و بيشتر شامل حال کساني است که شغل هاي نشسته دارند.

علائم شایع:
در صورت عفونت نکردن کیست علامتی وجود ندارد با ایجاد عفونت علایمی مانند ورم، درد و قرمزی و احساس درد در زمان لمس کردن، تب و لرز، ترشح چرکي و درد زمان نشستن وجود دارد، که در اين صورت نياز به عمل جراحي است.

هدف جراحی برداشتن کیست عفونی و خارج کردن عفونت است.

آمادگی قبل از عمل:
ـ از محل کارتان مرخصی بگیرید.

ـ زمانی را برای استراحت و فردی را جهت کمک در کار شخصی روزانه تان در نظر بگیرید.

ـ اگر نیاز به مسکن داشتید با نظر پزشک از استامینوفن یا بروفن می توانید استفاده کنيد.

ـ از آسپرین استفاده نکنید زیرا حین عمل باعث خونریزی زياد مي شود پس اگر جهت بيماريتان آسپرين استفاده مي کنيد با پزشک صحبت کنيد، تا قبل از عمل دارو را قطع نمايد.

ـ به علت مشکلات تنفسی در حین عمل و تأخیر در بهبودی بهتر است حداقل ۲ هفته قبل از عمل سیگار نکشید.

ـ اگر می خواهید بیهوشی عمومی بگیريد شب قبل از عمل يک غذاي سبک مثل سوپ بخوريد و بعد از نيمه شب هيچ چيز حتي آب، قهوه ـ چاي نخوريد.

در حین عمل چه می گذرد؟
شما ممکن است بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعي بيگريد. در بي حسي دارويي را به شما تزريق مي کنند تا حين عمل دردي احساس نکنيد.
در بیهوشی عمومیئ اوئا ماهیچه های شما به حالت استراحت رفته و به خواب می رود و هيچ دردي احساس نمي کنيد.

پزشک جراح با ایجاد برش در سطح پوست موها را خارج و عفونت ها را بیرون می کشد و ممکن است کیست را کاملاً بیرون آورد اگر عفونتی وجود نداشته باشد هم کيست را بيرون آورده و هم زخم را بخيه مي كند.

مراتب بعد از عمل:
در روش جراحی باز بعد از یک الی دو روز پانسمان خارج می شود که حفره تو خالی وجود دارد که روزانه ۲ الی ۳ مرتبه در لگن آب گرم که حاوي چند قطره بتادين است نشسته طوري که زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ کند و ترشحات تخليه شود.

اگر ترشحات و بافت زرد رنگ ایجاد شد که بهتر است با گاز استریل تمیز شود که ۳ تا ۶ ماه طول می کشد تا زخم بهبود یابد و پر شود اگر زخم بخیه زده شده باشد ۲ تا ۳ هفته بخيه باقي مي ماند و بعد کشيده مي شود. بعد از يک هفته مي توانيد فعاليت هاي خود را آغاز کنيد.

برای جلوگیری از عود مجدد کیست بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
ـ ناحیه را تمیز نگه دارید.

ـ هر از ۲ تا ۳ هفته موهای آن قسمت را تراشیده یا از کرم موبر استفاده نمایید.

ـ ناحیه عمل را از لحاظ وجود علایم عفونت مانند قرمزی، چرک و درد چک کنید.

ایستگاه پرستاری بخش داخلی مرکز آموزشی و درمانی پیمانيه جهرم

کیست مویی چیست؟ در دکتر باتو سعی می کنم خیلی ساده علائم کیست مویی (Pilonidal Sinus) را بررسی کنیم اینکه چگونه کیست مویی ایجاد می شود را هم توضیح بدهیم.

کیست مویی عارضه ای است که در قسمت پایین کمر و به صورت یک کیسه پوستی مودار ظاهر می شود. هنگامی که موهای زیر پوست بلند شده و از پوست خارج می شوند, کیست مویی ایجاد می شود که برخی مواقع با عفونت همراه است و ترشح های خونی و چرکی از آن بیرون می آید. اگر کانال تخلیه مسدود شده باشد, این ترشح ها در درون یک حفره جمع شده و منجر به آبسه دردناک می شوند.

کیست مویی مقاوم چیست؟

کیست‌ های تخمدانی جزء کیست مویی مقاوم در برابر درمان هستند که آنها شامل کیسه های پر از مایعات یا پاکت‌ ها در تخمدان یا در سطح آن هستند. زنان دو تخمدان به اندازه و شکل یک بادام در هر طرف رحم خود دارند. تخم‌ ها که در تخمدان‌ ها رشد و تکامل می‌ یابد، در دوران بارداری آزاد می‌ شوند. بسیاری از زنان در مدتی کیست‌ های تخمدانی را دارند. بیشتر کیست‌ های تخمدان، ناراحتی کمتر یا هیچ ناراحتی را نشان نمی‌ دهند و بی‌ ضرر هستند.

اکثر آنها بدون درمان بوده و در عرض چند ماه ناپدید می‌ شوند. با این حال کیست‌ های تخمدانی مخصوصا آن‌ هایی که پاره‌ می شوند، می‌ تواند باعث بروز علایم جدی در بیمار شود. برای محافظت از سلامتی خود، تست منظم لگنی را انجام دهید و علائم آن را بدانید که می‌ تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد. ​

اغلب کیست‌ ها دارای علایم خاصی نیستند و به تنهایی رشد کرده و بعد از مدتی ظاهر می شوند. با این حال، یک کیست تخمدانی بزرگ می‌ تواند باعث درد لگنی، درد خفیف یا شدید شکم تحتانی در کنار کیست، پری یا سنگین در شکم شما و نفخ شود. ​در صورت مشاهده درد ناگهانی و شدید در شکم که با درد با تب یا استفراغ همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر با این علائم، نشانه‌ های شوک سرد را نیز دارید، مثلا پوست تان مرطوب می شود؛ تنفس تان سریع تر انجام می شود؛ و یا ضعف دارید حتما یک پزشک را ملاقات کنید. ​

بیشتر کیست‌ های تخمدان در نتیجه چرخه قاعدگی شما (کیست‌ های عملکردی) رشد می‌ کنند. انواع دیگر کیست‌ ها بسیار کمتر معمول هستند. ​

تخمدان شما به طور طبیعی در حال رشد دادن کیست است. فولیکول‌ ها هورمون‌ های استروژن و پروژسترون را تولید می‌ کنند. اگر یک فولیکول معمولی در حال رشد باشد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می‌ شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد: ​

کیست فولیکولار: در قسمت میانی چرخه قاعدگی، یک تخم‌ از follicle بیرون می‌ آید و از لوله فالوپ پایین می‌ رود. کیست فولیکولار زمانی شروع می‌ شود که فولیکول پاره نمی شود یا تخم آن را آزاد می کند، اما همچنان به رشد خود ادامه دهد. ​

کیست لوپوس کبد: وقتی یک فولیکول تخم خود را آزاد می‌ کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون برای آبستنی می‌ کند. این فولیکول لوپوس کبد نامیده می‌ شود. گاهی اوقات مایع داخل فولیکول تجمع می‌ کند و باعث می‌ شود کبد به یک کیست امکان رشد بدهد. ​

کیست‌ های عملکردی معمولا بی‌ ضرر هستند، به ندرت باعث درد می‌ شوند و اغلب در دو یا سه سیکل عادت ماهیانه خودشان ناپدید می‌ شوند. ​


کیست مویی بدخیم

کیست مویی بدخیم توسط روش جراحی باعث از کارافتادگی موقت فرد بیمار می‌ شود که اگر در مراحل اولیه این بیماری به پزشک مراجعه شود با درمان به‌ موقع، بدون روش جراحی بهبودی حاصل می‌ شود زیرا روش عمل جراحی طولانی و پرهزینه است.

دلیل بروز این بیماری کاملاً مشخص نیست ولی براساس تحقیق متخصصان جنین‌ شناسی و آناتومیک مشخص شده است که یکی از دلایل بروز این نوع کیست اختلال خفیفی است که طی تکامل جنینی سلول‌ های قسمت ساکرال یا همان پایین دنبالچه و بین دو باسن رخ می‌ دهد که البته در بسیاری از افراد این نقص وجود دارد اما دچار این بیماری نمی‌ شوند زیرا وجود تحریکاتی باعث بروز آن می‌ شود.

کیست‌ های بدخیم در هر سنی ممکن است بروز کنند ولی مشاهده شده در افرادی که سن شان زیاد می شود، احتمال بروز کیست مویی بدخیم بیشتر است. کیست مویی بدخیم با نشانه هایی مانند اندازه بیش از پنج سانتی متر، توپر بودن، دارای سطح ناصاف و بزرگ شدن با سرعت همراه است.


کیست مویی در طب اسلامی

مهم ترین دلیل ایجاد کیست مویی در طب اسلامی، تجمّع سودا در این ناحیه است. سودا كه خلطی است سنگین، تمایل به رسوب در نواحی تحتانی بدن دارد (مثل واریس در پاها یا واریكوسل در بیضه ها). از آنجا كه از سویی در این روزگار، هم تجمّع سودا در بدن ما زیاد شده است (به دلایل متعدد و از جمله تغذیه نامناسب) و از سویی عموم ما پشت میزنشین شده ایم، سودای موجود در سر و تنه تمایل دارد كه در انتهای ستون فقرات رسوب كنید و اگر بدن نتواند این رسوب را پاك كند، بروز كیست مویی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در صورتی که بیمار یبوست دارد؛ با شیوه های مناسب، باید یبوست وی را درمان کرد. استفاده خوراکی از داروهای ضدعفونت گیاهی مثل بید، خطمی، زنیان، آویشن، بابونه و … بسته به وضعیت مزاجی بیمار. در این زمینه نیز می توانید از یک پزشک سنتی یا عطار حاذق مشورت بگیرید.

کیست مویی بدخیم

عمل کیست مویی

تشخیص معمولا توسط پزشک تایید می‌ شود. ​عمل کیست مویی معمولا به الگوی بیماری بستگی دارد. عمل اولیه برطرف کردن آبسه حاد با زه‌ کشی است. به شکاف چرک آلوده اجازه داده می شود تا چرک را تخلیه کند، با این کار التهاب و درد کاهش می‌ یابد. این روش معمولا در مطب پزشکان تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌ شود.

عفونت‌ های پیچیده یا عود شونده باید از طریق اکسیزیون یا بازکردن ناحیه مداوا شوند. عملیات بزرگ‌ تر و باز اغلب منجر به نتایج بهتری می‌ شود، اگر چه التیام آن بیشتر طول می‌ کشد. بستن با فلپ ها ریسک بالایی از عفونت دارد، اما ممکن است در برخی از بیماران مورد نیاز باشد. جراح ها همه گزینه‌ ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهند و به شما کمک می‌ کند بهترین عمل جراحی را انتخاب کنید. ​

وقتی زخم بسته می‌ شود، باید تمیز و خشک نگه‌ داشته شود تا پوست کاملا التیام یابد. اگر زخم باز بماند، پانسمان به منظور کمک به رفع ترشح استفاده می‌ شود. پس از ترمیم، پوست باسن باید تمیز و عاری از مو باشد. اصلاح یا استفاده از یک عامل حذف مو ضروری است.


کیست مویی در سر

کیست های پیلار کرم های رنگی گوشتی هستند که می توانند در سطح پوست سر شما ایجاد شوند. گاهی به کیست‌ مویی در سر یا کیست های پیلار، کایلمالی یا عصبی نیز می‌ گویند. این ها کیست‌ های خوش‌ خیمی هستند که به طور معمول سرطانی نیستند. اگرچه کیست‌ های پیلار لزوما دلیلی برای نگرانی ندارند، اما ممکن است آن‌ ها باعث ناراحتی فرد شوند. ممکن است بتوانید برخی از ویژگی‌ های کیست‌ های پیلار را در خودتان شناسایی کنید، اما هنوز باید برای تشخیص رسمی به پزشک خود مراجعه کنید.


کیست مویی صورت

کیست مویی در ناحیه صورت به ندرت گزارش شده است. کیست مویی صورت معمولا در مردان و به ویژه در ناحیه بینی بیشتر دیده شده است. سایر ناحیه های صورت که می تواند مبتلا به این بیماری شوند، چانه، فک پایین، ناحیه باکال، پیشانی بوده است. اکسیزیون با ترمیم اولیه تحت بیهوشی عمومی، روش اصلی درمان این کیست مویی است.

برخی افراد در برابر روش جراحی موضع می‌ گیرند، زیرا می ترسند جراحی باعث ایجاد اسکار و زخم در صورت شود. کیست‌ های چربی عموما سرطانی نیستند. اگر یک عمل جراحی کامل دارید، به احتمال زیاد در آینده کیست باز نخواهد گشت. در موارد نادر، محل حذف ممکن است آلوده شود. اگر پوست شما نشانه‌ ای از عفونت مثل قرمزی و درد و یا تب داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید. اغلب عفونت‌ ها با آنتی‌ بیوتیک‌ ها از بین می‌ روند، اما اگر درمان نشود، برخی می‌ توانند کشنده باشند.https://saman-clinic.ir/colorectal/pilonidal-disease


[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شور زندگی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]